Chciałabym przedstawić konspekt zajęcia w grupie 3,4-latków z wykorzystaniem technik plastycznych- malowania metodą tepowania,rysowania kredkami świecowymi na podkładzie z gazy raz odbijanki symetrycznej.
KONSPEKT ZAJĘCIA W GRUPIE 3,4- LATKÓW Temat: Wiosenne niespodzianki. Zagadnienia programowe: Rozwiązywanie zagadek podkreślających charakterystyczne cechy danych przedmiotów. Wyrażanie przeżyć i wiedzy o świecie w pracach na temat dowolny i określony. Poszerzanie doświadczeń plastyczno- konstrukcyjnych, działania rozwijające wrażliwość na kompozycję kolorystyczną i przestrzenną. Tworzenie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia i doskonalenia sprawności umysłowych. Cel główny: wzbogacenie doświadczeń plastycznych z wykorzystaniem wiadomości o wiośnie. Cele operacyjne: Po skończonym zajęciu dziecko:
- umie rozwiązać zagadki wykorzystane przez nauczycielkę w zajęciu
- potrafi nazwać i rozpoznać kolory, wykorzystać je w praktycznym działaniu
- poznaje nowe techniki- tepowanie, rysowanie kredkami świecowymi na podkładzie z gazy oraz nabywa umiejętności posługiwania się nimi
- umie ozdabiać papierem kolorowym szablon motyla
- doskonali umiejętność posługiwania się techniką odbijanki symetrycznej
- dba o estetykę pracy
Metoda:
- kinezjologii edukacyjnej dr P.Dennisona
- według Kwiatkowskiej- Kopińskiej ( słowno- oglądowa, czynna- zadań stawianych dziecku)
- aktywizująca: pedagogiki zabawy wg R. Domania
Formy:
- z całą grupą
- indywidualna
- w małych zespołach
Środki dydaktyczne: ilustracje, emblematy motyli, kwiaty z bibuły na stojakach, kosz z zagadkami, szablony motyli i kwiatów, podkłady z gazy, elementy geometryczne z kolorowego papieru, kredki świecowe, tampony z waty, pędzle, farby, klej. Literatura: W. Bodalska: „ Cztery motylki” R. Domań: Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Przebieg zajęcia:
- Ćwiczenia wyciszające
- wycieczka do wiosennej krainy marzeń- wizualizacja
Dzieciom towarzyszy muzyka relaksująca przy wykonaniu ćwiczenia (pozycja COOK’A- ćwiczenia pogłębiające).Dzieci leżą na plecach, ręce skrzyżowane na piersiach- palce od wskazującego do małego schowane pod pachy, kciuki na zewnątrz, nogi skrzyżowane, język dotyka podniebienia, oczy zamknięte. Ćwiczenie kończy się siadem skulnym, stopy równolegle oparte o podłogę, palce dłoni dotykają się wzajemnie opuszkami.
- strzepywanie koniuszkami palców kurzu i pyłu
- ćwiczenie energetyzujące punkty na myślenie- dzieci jedną rękę trzymają w okolicy pępka, drugą masują okolicę między pierwszym, a drugim żebrem bezpośrednio pod obojczykiem.
- picie wody- wszystkie dzieci „są spragnione” i piją wodę(2,3 łyki)
- Słuchanie opowiadania nauczycielki w oparciu o tekst W. Bodalskiej „Cztery motylki”(wykorzystanie ilustracji do opowiadania).
- Zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa utrwalająca występujące w opowiadaniu kolory( niebieski, żółty, biały, brązowy) pt. „Znajdź swój kwiatek”. Dzieci otrzymują emblematy motyli w czterech kolorach. Biegają po sali przy dźwiękach muzyki. Na hasło: znajdź swój kwiatek, ustawiają się przy kwiatku w kolorze emblematu. Zabawę powtarzamy trzy razy, za każdym razem zmieniając emblematy.
- Zagadki umysłowe- słowne, muzyczne i ruchowe.
Nauczycielka wnosi kosz z zagadkami. Zagadki są w czterech kopertach, w kolorach z opowiadania. Dzieci podchodzą i wyjmują z kosza kopertę w określonym przez nauczycielkę kolorze.
Koperta 1. Zagadka słowna:
Czarno- białe piórka i nogi czerwone, umykają żaby, gdy idzie w ich stronę. (bocian)
Koperta 2. Zagadka muzyczna. Rozpoznanie piosenki o wiośnie (wcześniej przez dzieci poznanej),po usłyszeniu fragmentu melodii zagranej na flecie lub innym dowolnym instrumencie.
Koperta 3. Zagadka ruchowa. W kopercie znajduje się emblemat żabki. Polecenie: „pokaż, jak ja skaczę”. Naśladowanie przez dzieci skoków żabek.
Koperta 4. List od Pani Wiosny, w którym zaprasza dzieci do działalności plastycznej. „ Bardzo ładnie rozwiązałyście moje zagadki. Jest u was pięknie i kolorowo. Chciałabym zostać i bawić się razem z wami. Zapraszam was do stolików. Macie zawieszone emblematy motyli (po zabawie ruchowej nie zdejmujemy dzieciom emblematów).Odszukajcie na stolikach motyle w takich samych kolorach i usiądźcie do stołu."
- Umożliwienie samodzielnej pracy- praca w 4 zespołach.
I zespół: rysowanie kredkami świecowymi na podkładzie z gazy (wcześniej na kartkę z brystolu przykleja się gazę, pozostawia do wyschnięcia i maluje tło farbą plakatową). Temat rysunku: kwiaty wiosenne.
II zespół: malowanie metodą tepowania- motyl, kwiat.(malowanie tamponami zrobionymi z waty i gazy, maczając je w farbie i uderzając w wycięcia szablonu).
III zespół: odbijanka symetryczna- motyl.
IV zespół: ozdabianie szablonu motyla elementami wyciętymi z kolorowego papieru.
- Zakończenie zajęcia. Śpiewanie piosenki „ Słoneczko jest”- zabawa przy muzyce wg R Domania.
Opracowała : Grażyna Gospodarek |